Salı, Eylül 27, 2005

Taklit Edin!

Bir web sitesi oluşturmaya başlamak, çoğu zaman gerçekten zor bir iştir. Çok iyi şekilde beklentilerinizi belirleyip, bu beklentiler doğrultusunda sıkı bir çalışma gerçekleştirmeniz gerekir. Çoğu zaman, işe nereden başlayacağınızı belirlemekte zorlanırsınız.

Taklit ederek bu konuda çok kısa sürede, büyük yol katedebilirsiniz!

Biz taklitçi değiliz!
Şimdi çoğunuz bunun etik olarak yakışık olmayacağını aklından geçiriyordur. Ülkemizde taklitçilik genellikle kötü algılanır. Ama, aslında, burada mühim olan, taklidi nasıl yaptığınızdır. ‘Amerika’yı yeniden keşfetmeye gerek yok’ diye bir laf vardır. Ben bu lafı çok severim. Çünkü gerçekten de, bir işi sıfırdan yapılandırmaya çalışmak, aslında çok fazla vakit ve emek gerektirir. Günümüzde vakit çok değerli ve bir işi çok hızlı yapmadığınız taktirde, o işten fayda elde etme ihtimaliniz de azalmakta. Bunun en iyi yolu da, başkalarının tecrübelerinden, en akılcı şekilde faydalanmaktan geçmekte. Hemen hemen her alanda, sizin yapmayı düşündüğünüz web sitesine benzer birden fazla web sitesinin başkaları tarafından yapılmış olması kaçınılmazdır. Yapmanız gereken, sizin bunların arasından en iyilerini inceleyerek, kendi ihtiyacınıza en uygun özellik karmasını içeren yapıyı oluşturmanızdır. Tabii ki bu da kolay bir iş değildir, ama, sıfırdan yapmaya oranla, işinizi çok daha kısa sürede bitirebilmenizi sağlayacaktır. İşte bu konuda size bir yol haritası:

- Öncelikle genel olarak web sitenizin ne konuda olacağı ve hangi fonksiyonları yerine getirmesi gerektiğine kabaca karar verin.

- Bu konuda, sektör lideri olan kurumların veya çok ziyaret edildiğini bildiğiniz web sitelerinin bir listesini oluşturun. Eğer bu listeyi oluşturmakta zorlanıyorsanız, bu konuda bilgili arkadaşlarınıza danışabilirisiniz. Yakınlarınızın aynı konuda özellikle kullandıkları web sitelerini öğrenebilirsiniz. Kısacası bu aşamada, hızlı/pratik bir pazar araştırması yapmanız gerekmekte.

- Eğer düşündüğünüz konuda Türkiye’de iyi bir örnek bulamadıysanız, yurtdışındaki iyi örnekleri araştırmayı unutmayın. Hatta her durumda, yurtdışındaki iyi örnekleri araştırın, çünkü çoğunlukla Türkiye’deki örnekler türlerinin en iyileri olmayacaktır.

- Seçtiğiniz örneklerin hepsindeki site yapılarını, içeriği ve fonksiyonelliği inceledikten sonra, sizin için önemli olanlarını içeren bir navigasyon/içerik planı oluşturun. Planınızı oluştururken, incelediğiniz sitelerin neden başarılı oldukları konusunda yorum getirmeye çalışarak, fonksiyonlar ile ilgili ‘olmazsa olmaz’, ‘olsa iyi olur’ ve ‘gerekirse kullanılabilir’ gibi kategorizasyon yapmanız, daha sonraki işlerinizde kolaylık sağlayacaktır.

- Görsel tasarım konusunda, en iyi özelliklerle ilgili notlarınızı alın. En beğendiğiniz siteleri ve neden beğendiğiniz konusunda kısa notlar alın.

Bütün bu çalışmalarınızı yaptıktan sonra, notlarınızı ve beklentilerinizi özetleyerek, web sitesini üretecek olan ekibe iletebilirsiniz. Ayrıca bu ekibe, referans olarak hangi web sitelerini daha çok beğendiğinizi iletirseniz, yapılacak sitenizin de hayalinizdekine en yakın şekilde oluşturulması mümkün olabilecek ve gerisi üretim ekibinin yeteneklerine kalacaktır.

Taklit OK, Çalmak değil!
Tabii ki bunları yaparken, taklit etmenin, telif haklarını ihlal edecek şekilde bir ‘çalma’ operasyonuna dönüşmemesi gereklidir. Hatta, telif haklarını ihlal etmese bile, başka bir web sitesinin çok benzerini üreterek, itibarınıza ne kadar katkıda bulunabilirsiniz ki? Mühim olan, yaptığınız incelemeler ve planlama sonucunda, size özgü olduğunu kimsenin yadsıyamayacağı, doğru sentezi oluşturmaktır.



Tag: , ,

2 yorum:

Fikri Mülkiyet dedi ki...

Yazının başlığı ve içeriğinde kullanılan TAKLİT ibaresi başlı başına ilgili hukuk kurallarını ihlal edici nitelikte bir kasdı ve durumu ortaya koyuyor sanki.Sizin kasdınızın ve vermek istediğiniz mesajın bu olmadığı tabii ki aşikar. TAKLİT yerine İLHAM kelimesini kullanmayı blogunuzu takip edelerden biri olarak öneriyoruz.

Serdar Öner dedi ki...

Merhaba,

Sizin de belirttiğiniz gibi, burada belirtilen "taklit" kelimesi, aslında biraz kışkırtıcı ve dikkat çekici olması amacı ile seçilmiştir. Yazının tamamını okuyanların, burada asıl kasıt edilenin "yaratıcı şekilde ilham almak" olduğunu anlayabileceklerini düşünüyorum.

İlginiz için teşekkürler, selamlar.

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.