Salı, Ekim 18, 2005

ipsei, Coca-Cola ve Pepsi



Bu hafta birçok pazarlama blogunda bu konu tartışılıyor. Coca-Cola'nın yeni ve düşük kalorili, sağlıklı içeceği ipsei'nin markası ile ilgili olarak Pepsi'nin haksız rekabet davası açacağı konuşulmakta. Pepsi'ye göre, ipsei markası, söyleniş olarak Pepsi'yi çok çağrıştırıyormuş. Hatta Pepsi bu konuda çeşitli kamuoyu araştırmaları yapmaya başlamış. Önümüzdeki günlerde İngiltere'de de pazara sunulmaya hazırlanan ürün, şu anda Hollanda ve Almanya'da satılmakta.

ipsei, su, üzüm suyu, vitaminler ve bitki çaylarının bir karışımından oluşuyor. Sloganı "Think What You Drink" olan ipsei'nin kelime anlamı ise, latincedeki "öz-benlik" anlamına gelen ipse'den geliyor.

Benim düşünceme göre, burada söylenişte bir andırma söz konusu olsa bile, haksız rekabet yaratacak bir durum olarak değerlendirmek biraz abartılı bir yaklaşım. Coca-Cola, kendi herhangi bir markasını Pepsi'ye benzeterek ne kazanabilir? Pepsi tüketicilerinin, ipsei'nin Pepsi'ye ait bir marka olduğunu düşüneceklerini öne sürmek, pek de mantıklı değil. Bence asıl haksızlığı, sinekten yağ çıkarmaya çalışan Pepsi yapıyor gibi. Brand Republic'teki ilgili haber için tıklayın.

Bu arada şişe tasarımını ben çok beğendim.

Sizin görüşleriniz nedir, Pepsi mi yoksa Coca-Cola mı haklı?

Tag: , , , , , , ,

8 yorum:

C. Bülent Büyükaycan dedi ki...

Bence çok başarılı bir şişe tasarımı, şişeye sahip olma isteği yaratıyor.

Bir de işin içine sağlık mağlık eklendi mi bu içeceğin çok satacağını söylemek için kahin olmak gerekmez.

Bravo Coca-Cola'ya...özellikle de böyle bir isim seçmedilerse ne olayım!

Bülent

hilal dedi ki...

bence ipsei'ye sadece bir kelime olarak bakarak pepsi'yle karşılaştırmak yanlış. özellikle şişesine, tasarımına, logosuna, kullanılan renklere yani bir bütün olarak ürüne baktığımda kesinlikle pepsiyi çağrıştırmıyor. hatta zorladım kendimi çağrıştırsın diye yine çağrıştıramadım:) bence coca cola isim koyarken de baş hasmı ve en yakın rakibi olan pepsi'den yola çıkmamış. uzakdoğu, yeşil çay, doğal yaşam, yoga, meditasyon, dalaylama:) gibi insanın özüne dönmesine dayanan bir trendi takip etmiş. gerçi ismi latince seçmiş ama bana norveç, isveç ya da daha genel olarak iskandinav kökenli bir kelime gibi geldi o ayrı.

onur yuksel dedi ki...

Gerçekten şişe tasarımı,renk albeni diyor bağara bağara. Pepsi nin ki biraz kuruntu ama bence haklı bi kuruntu. sonuçta marka tescilinden doğan haklarını ilei sürerek işi yokuşa sürme, cocacolanın canını sıkmaya çalışıyor. yani pazarda biraz rakibi yıpratıcı strateji izliyor. Ama ürün Türkiye de de satışa sunulursa. Türk Patent Enstitüsü nezdinde KHK 556 nın 7/b gereğince pepsi tarafından markaya itiraz edilebilir. Türkiyede ses benzerliğinden dolayı marka iptali mümkün. Burada şansı %50 . Ama ahlak açısından doğru bi stratejimi orası tartışılır. Bu pazarda elinde silah varken ateş eden çok. Aynı şeyi cocacolada yapabilirdi.

ozgur dedi ki...

Benim cevabım biraz duygusal olabilir ama Pepsiyi haklı buluyorum. Ses benzerliği çok çok fazla.

Ejderha Zamanı dedi ki...

Bence de pepsi haklı. Sinai haklar kanununa aykırı bir durum. Patent avukatlığının konuşuldğu bu günlerde güzel ve örnek bir dava olacak galiba

Serdar Öner dedi ki...

Ben Hilal hanımın bakış açısına daha yakınım. Ses benzerliği konusunda haklı olmakla beraber, bu ürüne bir bütün olarak baktığınızda, aslında Pepsi'nin bir ürünü ile rekabete girmediğini görüyorsunuz (benim bildiğim kadarı ile). Coca-Cola burada çok önemli bir yükselen değeri yakalamış durumda. Artık insanların sağlığına çok daha fazla dikkat ettiğini ve çok fazla şeker içeren, içinde tam olarak ne olduğunu bilmedikleri ürünleri kullanmamaya başladıklarını anlamış durumdalar. Şeker kullanmayanlara yönelik çıkarttıkları Diet Cola da, artık ömrünü doldurmuş gibi gözüküyor. Çünkü, bu ürünün içindeki sentetik tatlandırıcılarla ilgili olarak da tüketicilerin akıllarında ciddi soru işaretleri var. Bence Pepsi'yi asıl rahatsız eden de bu. Bu ürün çok güçlü bir ürün olmaya aday ve taş koymak için birşeyler yapmaya çalışıyorlar.

hilal dedi ki...

beynin iki nesne hakkında bağlantı kurmasını sağlayan tek şey ses benzerliği değildir. iki kelimeyi yanyana yazar bakarsınız, aa bütün harfleri ortak. ne kadar da benziyorlar dersiniz. ama onlar sadece iki kelimeden ibaret değil. kelimeleri duyduğunuz ortamlar, o kelimelerin ait olduğu ürünlerin sizin beş duyunuza ayrı ayrı hitap ediş tarzı o derece farklılaşır ki, ikisi de bambaşka şeyler çağrıştırır. pepsi burada hinlik yapıyor. konuyu gündeme getirerek belki sınırlı sayıda insan tarafından düşünülebilecek bir konuyu herkesin düşünmesini sağlıyor. ürünü bu davayla duyan kişilerin zihninde pepsi'yle ipsei ister istemez aynı klasörde yer alacak ve dolayısıyla çağrışım kaçınılmaz olacak. pepsi de içmem coca cola da. bana ne oluyor ki:)

can dedi ki...

ipsei isminin pepsi ismine yakın söylenmesi bence pepsi kesimin ipsai ye yönelmesine de sebep olabilir. kemikleşmiş coca cola içicileri gibi pepsi içicileri de var. ancak bu durumda kemikleşmiş bu yapı sallanıyor, evet ckko da pepsi'yi tercih ederim belki ama, ipsai kola değil ki, içebilirim, hatta beğenebilirim. bu durumda coca cola pepsi'nin müdavimlerinden bir kısmını da kendi markasına çekmiş oluyor, belki kola içmek için değil ama ipsei içmek için...

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.