Çarşamba, Ekim 12, 2005

Web Sitelerinde Dosya Kullanımı

Birçok web sitesinde, ürünler ile ilgili temel bilgiler HTML dışındaki formatlar ile verilmekte. Bu formatlardan en çok kullanılanı PDF olmakla beraber, Word, Excel v.b. formatlarında da bilgiler yer alabilmekte. Bu uygulama, bazı durumlarda kabul edilebilir olsa da, esas olan webdeki bilgilerin mümkün olduğunca HTML formatında olmasıdır. Temel bilgileri HTML formatı ile veriyorsanız, ancak destekleyici olarak, ilave bilgileri de farklı formatlarda verebilirsiniz.

İki Örnek
Örnek bulmak pek de zor olmuyor. Volkswagen'in web sitesi olan www.vw.com.tr'de yer alan otomobil teknik özellikleri ile ilgili bilgiler, sadece Excel formatında verilmiş. Denemek için, Golf modeline ait sayfalara buraya tıklayarak gittiğinizde sayfadaki "Teknik ve Donanım" başlığı altından bir seçim yapabilirsiniz.

Bir örnek de www.ibb.gov.tr sitesinden. Aslında bu site çok dolu içeriği ile, İstanbullu'lar için önemli bir site. Bu sitede de, Tramvay-Metro seferleri ile ilgili bilgiler, sadece PDF formatında verilmiş. Denemek için buraya tıklayarak gittiğinizde sayfadaki herhangi bir tarife başlığına tıklayabilirsiniz.

Web Kullanıcısının Sizin Ofisinizde Oturduğunu Düşünmeyin!
Bu uygulama hataları, genellikle web tasarımcısının dikkatsizlik ve kolaya kaçma isteğinden kaynaklanmakta. Tasarımcılar, çoğunlukla kendilerine web sitesi sahibi kurumdan gelen bilgileri, mevcut formatlarında hemen webe atmayı çok severler, çünkü bu onların üzerine düşen yükü azaltır. Site sahibi kurum ise, işi kontrol ederken genellikle buna dikkat etmeyecek, kendi ofis bilgisayarında açılan dosyaların, her kullanıcı bilgisayarında görüntülenebileceğini düşünecektir.

Kendimizi Müşteri Yerine Koyalım Lütfen!
Müşterilerimiz, webdeki bilgilerimize çok farklı cihazlardan ulaşabilirler. Bu cihaz normal bir bilgisayar olabileceği gibi, bir cep bilgisayarı, bir cep telefonu da olabilir. Bu cihazların hemen hemen hepsi düz HTML'i görüntüleyebilmesine rağmen, Excel, Word ve PDF gibi dosya formatları, genellikle görüntülenemeyecek ve ilave program desteği gerektirecektir. Bu da, web sitesi izleyici kitlemizin, gerekli bilgilere ulaşamadan web sitemizi terk etmesine sebep olacaktır.

Siz Müşteriyi Ne Kadar Düşünürseniz, O Da Sizi O Kadar Düşünür!
Müşteri veya kullanıcıların işini mümkün olduğunca kolaylaştırmak, ziyaretçi sürekliliği için gerekli bir özelliktir. Web sayfalarımızda, her türlü bilgiyi öncelikle HTML formatında vermeye çalışmalıyız. Bunu yaptıktan sonra, PDF v.b. dosya formatında aynı bilgileri farklı bir görsellikte sunmanın hiçbir mahzuru olmayacaktır. Üstelik, Google gibi arama motorlarının düz HTML'i endekslemesinin, PDF, Word ve Excel'e göre çok daha kolay olacağı, ve bilginin böylece daha kolay ulaşılabilir olacağını da unutmamak lazım.

Tag: , , ,

Hiç yorum yok:

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.