Cuma, Kasım 18, 2005

Empati ve Pazarlama

Empati (karşısındakinin durumunu, duygularını ve motivasyonlarını anlayabilme) hayatımızın her alanında büyük öneme sahip. Toplumun uyum içerisinde yaşayabilmesi, bireylerinin kendilerini karşısındakinin yerine koyabilmeleri ile mümkün oluyor. Empati düzeyi yüksek toplumlarda, işler daha kolay yürüyor, gereksiz huzursuzlukar ortaya çıkmıyor.

Biraz Anlayış Lütfen :-)
Toplum olarak bizi Avrupa'nın diğer ülkelerinden ayıran en önemli özelliklerimizden biri de bu bence. Nedeni tartışılabilir ama, bizim toplumumuzun genel empati düzeyinin düşük olduğu bir gerçek. Yoksa, sabah daha otomobiline biner binmez, ilk dar sokakta karşı karşıya geldiğimiz diğer otomobil sürücüsü ile yaşanan gerginlikler olur muydu? Yaya geçidinden geçmeye çalışan yaşlı kadının üzerinde araçlar daha hızlı şekilde gider miydi? Yağmur altında kaldırımdan yürümeye çalışanların yanından, son hızla geçip, onları çamur banyosuna tabi tutar mıydık? Trafiğin zaten tıkalı olduğu bir durumda, önümüzdeki aracı bize yok vermesi için taciz eder miydik? Kabahatli olduğumuz durumlarda özür dilemek yerine, üste çıkarak karşımızdakini çılgına çevirirmiydik? Kendi çocuğumuzun yaramazlıklarına herkesin anlayış göstermesini beklerken, başkalarının arkasından bu kadar rahat konuşabilir miydik?

Hayvanlardan neden farklıyız?
Empati, insanları hayvanlardan ayıran çok temel bir özellik aslında. Kimileri gelişmiş zekanın bizi hayvanlardan ayırdığını söylese de, aslında her hayvan kendine göre bir zekaya sahip. Ama hiçbir hayvan, insanlardaki empati duygusuna sahip değil. İnsana en yakın birkaç hayvanda bunun olduğu düşünülebilir belki ama, aslında o da karşılıklı çıkara dayanan bir anlayış gibi geliyor bana.

Müşteri empati bekler
Empati'nin pazarlamada önemli bir yeri olduğuna inanıyorum. İyi pazarlama gerçekleştirebilmenin en önemili şartlarından biri, kendinizi hedef kitlenizin yerine koyarak, onların duygularına, motivasyonlarına seslenen çalışmalar yapmaktan geçiyor. Yoksa, çoğunlukla olduğu gibi, kendimizin daha çok beğendiği bir görsel çalışma veya ürünün, hedef kitlemiz tarafından da aynı duygularla karşılanıp karşılanmayacağı da tesedüflere kalmakta.

Not: Tam karşılığı olur mu bilemiyorum ama, sanırım "empati" kelimesi dilimizde yerleşmiş olan "anlayış" kelimesi ile güzel örtüşüyor.

Tag: , ,

1 yorum:

A. Selim Tuncer dedi ki...

Keşke konuyu biraz daha derinleştirseydiniz Serdar Bey. Ben de empati olmadan "pazarlama"da başarıya ulaşılamayacağına inanırım. Konuya özel bir ilgim var. Reklam yaratıcısının da en önemli sorunlarından biri hedef kitle yerine kendi çevresiyle empatik bir ilişkiye girmesidir mesela. "Empati"yi "anlayış" olarak tercüme etmek doğru değildir, ama anlayış empatinin sonucudur. Yani kendini hedef kitlenin "ortalama"sı haline getirip "anlamak".

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.