Salı, Ocak 03, 2006

E-ticaret'te müşterinin işini kolaylaştırmak

Artık ülkemizde de çok sayıda e-ticaret gerçekleştiren kurum/site mevcut. Benim gibi e-ticaret'ten korkmayanlar için :-), bu siteler hayatı çok kolaylaştırabiliyorlar. Internet'in ülkemizdeki ilk günlerinden beri bu sektörün içindeki bir insan olarak, o günlere göre önemli mesafe aldığımızı görüyorum. Ancak, yine de, birçok kurumun, kendini tüketicinin yerine koyarak çözüm üretmediğini tahmin ediyorum. Çünkü, yapılan uygulamalar, genellikle tüketicileri çevrimiçi (online) alışverişe teşvik edecek yapıda değil. Bununla ilgili olarak bugünkü yazımda özellikle bir konunun üzerinde durmk istiyorum.

Ürünü görmek, hissetmek!
Çevrimiçi alışverişlerde, tüketici satınalma kararını etkileyen en önemli etkenlerden biri de, ürünün yeterince detaylı olarak incelenebilmesidir. Müşterilerin ürünlere fiziksel olarak dokunmalarının (şu an için :-)) mümkün olmadığı bu ortamda, müşterinin ürün özelliklerini yeterince hissedebilmeleri, sitede yer alacak görsel malzemelerin çeşitliliğine ve kalitesine doğrudan bağlantılıdır. Bunun için, bence aşağıdakilere dikkat edilmesi faydalı sonuçlar verecektir:

Ana sayfa: Müşterilerin e-ticaret sitesinin ana sayfasına girdiklerinde, sitedeki ürün çeşitleri ve o andaki fırsatları en hızlı şekilde algılamalarını sağlayacak görsel malzemelere yer verilmelidir. Yani, kampanya varsa, kampanya ile ilgili ürün görsellerine, yeni ürün varsa, bu ürünlerle ilgili görsellere yeterince yer verilmelidir. Aşağıda göreceğiniz landsend.com anasayfası buna güzel bir örnek (büyük resimler için, resime tıklayın).


Kategori sayfaları: Müşterilerin, alt kategorilerde dolaşırken, ürünlerin küçük resimleri ile, daha alt sayfalara inmeden, ürünün kabaca neye benzediğini görebilmelerine olanak tanınmalıdır. Aşağıda, yine landsend.com'dan aldığım kategori ve alt kategori sayfalarını göreceksiniz.



Ürün sayfaları: Bu sayfalarda, ürünün hemen görülebileceği genel bir fotoğrafının yanında, detaylı incelemenin yapılabileceği büyük ve farklı açılardan çekilmiş fotoğraflara yer verilmelidir. Ayrıca, ürünün farklı renk ve malzeme ile üretilmiş çeşitleri ile ilgili görsellerin de yer alması faydalıdır. Bununla ilgili çok çok beğendiğim bir örneğin ekran görüntüsünü aşağıda bulacaksınız. Bu örnekte, ürünün büyük fotoğrafının görülmesi için linke tıklandığında, ayrı bir pencere açılarak, ürünün fotoğrafı ve farklı malzemeleri ile ilgili bilgi veriliyor. Ancak, en beğendiğim özellik, ürün fotoğrafının istediğiniz kadar büyütülebilmesi. Öyle ki, bir pantolonu incelerken, kumaşın dokumasının detayına kadar büyütme yapmanız mümkün oluyor. Üstelik, aynı büyütme oranındayken, farklı kumaşları seçtiğinizde, ürünün yeni görüntüsü hemen ekrana gelmekte. Çok başarılı! Bence burada anlattığıma bakmayın ve sitedeki ürün sayfasına buraya tıklayarak gidin, sonra da ürün fotoğrafının altındaki "larger view" yazısına tıklayın. Açılan pencerede dediklerimi deneyebileceksiniz.




Müşterinin işini kolaylaştımak, sizin de işinizi kolaylaştıracak
Kısacası, webde ticaret yapanların, potansiyel müşterilerinin satınalma kararlarını kolayca vermelerini sağlayan görsel malzemelere sitelerinde yeterince yer vermelerinin, hem satışlarının artmasını sağlayacağını, hem de müşterilerin yanlış anlamalarından kaynaklanacak bir çok problemi baştan önleyeceğini düşünüyorum. Bunun için, başta biraz daha fazla çaba sarf etmek gerekse de, karşılığının fazlasıyla alınacağı bir yatırım bence. Sonuçta kararı her zaman müşteri verecek!

Tag: , , ,

2 yorum:

Mehmet Doğan dedi ki...

Serdar,

Cok onemli bir konuya deginmissin yazinda (ve cok guzel bir sekilde). eTicaret sitelerinde, satisa en cok katkisi olan oge, "urun detay" bilgileridir. Ne tasarim, ne de hiz. En onemli faktorlerden biri, urun detayi. Fakat bu is, urun detayi vermek ile bitmiyor tabiki. Bu detayin anlasilabilir, bulanabilir ve kullanilabilir olmasi da cok onemli. Jared Spool'un "7-11 Milk Experiment" arastirma sonuclarini herkesin okumasini tavsiye ederim. Orada bulanabilirlik ve kullanilabilirlik cok iyi bir sekilde anlatiliyor.

Senin yazinda anlattigin konulara benzer iki yazim aklima geldi:
Ileri Geri Zipla Zipla ve digeri ise Buyrun Nasil Yardimci olabilirim?

C. Bülent Büyükaycan dedi ki...

Serdarcım çok doğru bir tespit. Land's End e-ticaret alanında amazon.com ne ise odur aslında ancak çok bilinmez. Kendi sektörünün tartışmasız lideridir. Yurt dışında internet, e-ticaret v.b. konulardaki seminerlerde case study olarak anlatılır. Kurucusunun e-ticaret konusundaki yaklaşımı yaşı dikkate alınarak değerlendirildiğinde bu başarı daha da anlam kazanır.

Sen bir yazında değinmiştin, iyi, başarılı işleri örnek alabiliriz. Land's End işte buna net bir örnek. Uzun zamandan beri elektronik ticaret ile alışveriş yapan birisi olarak bu konuda ben de biraz dertliyim. Mevcutta olanların da karşısında hala gerçek bir rakip olmadığını düşünüyorum.

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.