Salı, Şubat 21, 2006

Volkswagen'in Platform Başarısı


Volkswagen'in son yıllarda dünyanın en büyük otomotiv üreticileri arasına girmesinde bence verimlilik önemli rol oynuyor. Bu verimliliği elde etmelerindeki en önemli etken de, platform yapılandırmasını çok akıllıca kurmuş olmaları. Birçok tüketici için, aşağıdaki otomobiller çok farklı anlamlar ifade etseler de, aslında hepsi aynı platformu paylaşmakta. Bakın VW'nin A platformunda hangi araçlar var:
  • VW Beetle
  • VW Touran
  • Audi A3
  • VW Caddy
  • SEAT Altea
  • VW Golf
  • Skoda Octavia
  • SEAT Toledo
  • 2006 VW Jetta
  • 2006 SEAT Leon
  • 2008 VW small crossover SUV
İşte size, birbirinden tamamen farklı müşteri segmentlerine seslenen, 11 farklı araç, ve bu 11 aracın hepsi de aynı altyapıyı paylaşıyor. Yani, aslında hepsinin şasesi birbirbiri ile aynı. Hatta çoğunun motorları, amortisörleri, klima kumanda düğmeleri, sinyal kolları, koltukları, diferansiyel sistemleri, şanzımanları v.b. birbiri ile ortak.

Farkı yaratan ambalaj!
Evet, aslında en önemli fark ambalajdan ve pazarlama stratejisinden kaynaklanmakta. Yani aracın kaportası, rengi, jantları, deri döşemesi, kokpitteki ahşap kaplama veya plastik kaplama ve diğer elektronik/güvenlik sistemleri ile ilgili.

Volkswagen'in stratejisi, aslında birçok sektörde uygulanan bir strateji. Ama, ben otomotiv sektöründe bu kadar farklı marka ve modele altyapı oluşturan bir platfomu daha önce duymamıştım.

Avantajlar
VW grubunun benimsediği bu strateji bence bir çok artıya sahip. En önemli artı, daha önce belirttiğim verimlilik ve yatırımın karşılığının çok daha iyi alınması. Dolayısı ile, daha çok karlılık, daha rekabetçi yapı demek. Ayrıca, bu yaklaşımın, platfom çapında oturtulan kalite seviyesinin çok daha iyi korunması ve sonuç olarak da, problemsiz ürünler, memnun müşteriler yaratacağını düşünüyorum.

VW'nin orta sınıf otomobillere ait A platformu ile ilgili verdiğim bu örnek, daha üst ve alt sınıftaki otomobil platformları için de gerçerli.

Kısacası, VW grubu, bir model tasarladıktan sonra, çok akıllıca şekilde, bu model üzerine çok farklı marka ve modelde araç üretimi gerçekleştiriyor. Pazarlama ve yönetim stratejisi anlamında, bir çok sektöre uygulanabilecek, çok iyi bir örnek olduğunu düşünüyorum.

VW araç platformları için Wikipedia'yı ziyaret edebilirsiniz: Tıklayın.

Tag: ,

Hiç yorum yok:

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.