Perşembe, Mart 30, 2006

Ambalajınız iyi mi?

Selim beyin blogunu okurken (link), aklımdan geçen bir konuya onun da değindiğini gördüm. Bu konu, ülkemizde ürün ambalajlarına genellikle yeterince önem verilmemesi. Ürün geliştirme ve tanıtımı için çok büyük bütçeler ayıran ve çalışan kurumlar, iş ürünlerini paketlemeye gelince, nedense aynı özeni göstermiyorlar. Ürün ambalajı daha çok ürünü tüketiciye ulaşıncaya kadar korumakla görevli bir aksesuar olarak algılanıyor. Aslında ambalajın, ürünün bir parçası olduğu unutuluyor.

Üstün ürünün, komik ambalajı!
Bununla ilgili bana çok komik (trajik) gelen bir örneği size hatırlatmak istiyorum. Arçelik'in bir dönem yayınlanan Orbital tipi, 'çok yüksek teknoloji' ürünü buzdolabının reklamı vardı. Bu reklamda, buzdolabı, 'potansiyel müşteri!' evhanımlarının önünde, ambalajı açılarak lanse edilmekteydi. Ancak, işin komik tarafı, buzdolabı ne kadar parlatılmış olsa da, ambalaj kartonunun komikliğiydi. Anlaşılan o ki, ambalaj o kadar zavallı durumdaydı ki, reklam ajansı bile onu adam edememişti!



Ambalajın fonksiyonları
Aklıma gelen temel fonksiyonlar aşağıdaki gibi sayılabilir:
  • Ürünü müşteriye ulaşıncaya kadar korumak
  • Ürünü müşteri satın almadan önce bilgi aktarmak
  • Ürünün müşteri tarafından, diğer benzer ürünlerden en kısa sürede ayrıştırılabilmesini sağlamak
  • Ürünün, diğer şirket ürünleri ile aynı aileden olduğu izlenimini oluşturmak
  • Ürünün müşteri tarafından saklanmasını kolaylaştırmak
  • Ürünün ait olduğu şirkete ait kurumsal kimliğini yansıtmak, müşteri tarafındaki kalite algısını güçlendirmek
  • Müşteri tarafından satın alma kararının verilmesini kolaylaştırmak
Görüldüğü üzere, ambalajın tek görevi, ürünü korumak değil. Yukarıdaki fonksiyonların hepsini, her ambalajın da gerçekleştirmesi önemli olmayabilir. Ancak, önemli olan, o ürününü, potansiyel kullanıcılarının ihtiyaçları ve beklentilerine göre, en uygun ambalaj tasarımının gerçekleştirilmesi.

Bir çok ürünün, sadece ambalaj tasarım ve uygulamasındaki başarıları ile rakiplerine göre önemli avantaj elde ettiklerini unutmamak gerekmekte. Nasıl ki 'ye kürküm, ye ' şeklinde bir söz vardır, aynı durum burada da geçerli.

Tag: , , ,

Hiç yorum yok:

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.