Perşembe, Mart 09, 2006

Dinamik Logo Olur mu?


Bence logo bir şirketin kimliğini ortaya koyan en önemli göstergelerden biri. Şirket hakkında hiç bir şey bilmeseniz bile, sadece logosuna bakarak bir fikir elde etmeniz mümkün. Yukarıda Shell'in logosunun yıllar içerisinde değişimini gösteren bir grafik var. 1930 ile 2000 arasında 7 farklı logo kullanılmış, yani yaklaşık 10 yılda bir logoda değişiklikler olmuş.

Şirketiniz dinamikse, logonuz da olabilir
Shell bence çok güzel bir örnek. Değişen güncel tasarım akımlarına göre, bir şirketin logosunun da güncellenmesi gerektiğine inanıyorum. İlk yapıldığı yıllarda insanlara çok güzel gelen bir logo tasarımı, aradan geçen zamanda demode olduysa değiştirilmesi gerekiyor. Ama, bu değişikliğin de çok dikkatli şekilde yapılması gerekiyor. Orjinal tasarımın temel yapısından çok gerekmedikçe ayrılmamakta fayda var. İnsanların, eski logo ile, yeni logoyu birbirine bağlayabilmesi gerekmekte. Bence Shell bu konuda çok başarılı olmuş, her yeni versiyonda logo biraz daha güncel bir hal alırken, temeldeki denizkabuğu biçimi korunmuş.

Fiat ne yapmış?
Fiat ise bence bu alanda başarısız bir uygulama gerçekleştirmiş. Yukarıda göreceğiniz logolar arasında hiçbir şekil benzerliği yok. Korunan tek şey, kurumsal renk olmuş! Üstelik yeni logonun, eskisine göre daha güncel çizgiler içerdiğini söylemek zor. Hatta tam tersine, eski logo yenisine göre daha modern bir yapıya sahip. Fiat'ın nasıl olup da bu kadar başarısız bir logoya yöneldiğini, bunu kimin kabul ettiğini anlamak zor. Üstelik bu şirketin dünyanın en güzel (estetik açıdan) otomobilleri olan Ferrari'leri üreten grup ile kardeş olduğuna inanmak zor. Bence Fiat'a iyi bir reklam ajansı gerekmekte.

Logo ne zaman değiştirilmeli?
Logo değişiminin herhangi bir zamanda yapılmaması gerekmekte. Logo değişimi için en iyi zamanlama, şirketle ilgili çok önemli yapısal değişikliklerin olduğu, müşteriye "biz artık çok farklıyız!" denilmesi gereken durumlar bence. Özellikle, bunun yoğun reklam kampanyalarının gerçekleşeceği dönemlere denk getirilmesi, yapılan diğer pazarlama çalışmalarının da, müşteri tarafında daha çok ilgi/dikkat çekmesi sonucunu doğuracaktır.

Tag: , , , ,

4 yorum:

A. Selim Tuncer dedi ki...

Kalemine sağlık. Yazının baştan sona her cümlesine katılıyorum. Bir gözlemim var; izlediğim kadarıyla yaklaşık on yıldır dünyada grafik özürlülük oranı nedense artıyor. Fiat da bunun kurbanlarından biri. Tamam, bir şirket logosu algısından (simetrik, arma tadında) daha bir otomobil markası algısına yönelme istek ve ihtiyacı açık. Ama, bu mudur yani?

Serdar Öner dedi ki...

Teşekkürler Selim bey. Fiat burada sanırım son senelerde Volkswagen, Toyota, Honda ve Renault'nun kullandığı "bold" amblem/logolardan etkilenmiş. Özellikle Volkswagen, 2000 yılından itibaren logosunu otomobiller üzerinde oransal olarak büyük diyebileceğimiz şekilde kullanıyor. Bunu diğerleri de hemen benimsedi. Bence güzel de oldu. Kısaca "biz iddialıyız, güçlüyüz, markamızla gurur duyuyoruz" demekti bu. Müşterilerin çoğu da bunu beğendi ve aynı duyguyu paylaştı. Ama, Fiat ne yazık ki burada olayın özünü anlayamamış. Basit ve iddialı bir tasarımdı ihtiyaçları olan, ama ortaya bu çıkmış!

fyrari dedi ki...

Yorumunuza aynen katılıyorum.

Yalnız fiat gibi bir marka logo konusunda böylesine bir hataya nasıl düşmüş anlam veremiyorum. Bende sizin gibi düşünüyorum eski logo daha modern duruyordu.

Logo değişikliğini de sizin blogdan öğrenmiş oluyorum, ki buda düşündüren ayrı bir konu.

Adsız dedi ki...

Shell'in logosuyla ilgili ek bir şey söylemek gerekirse; artık logodan marka ismini kaldırılması fikri çok doğrudur. O Shell yazısı hem logoya bir karmaşa havası katıyorudu ayrıca zaten günümüzde o logonun neye ait olduğunu bilmeyen kalmadığı da göz önünde bulundurulursa yapılan çok doğrudur.

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.