Perşembe, Nisan 20, 2006

UPS logosunun gelişimi

Ben bu logo konusuna biraz takmış durumdayım. İşte size bugünkü konu :-)

UPS logosunun zaman içindeki gelişimi, bence bir logonun şirket kimliği ile uyumunu kaybetmeden, aynı zamanda da dönemin görsel tasarım anlayışına uyum sağlayarak nasıl değişebileceğinin başarılı bir örneği.

Düşünün bir kere, UPS logosunu değiştirmese ve 1920 veya 1937'deki tasarımı kullanmaya devam etseydi, ne derecede başarılı olarak algılardık? Hatta, 1961'deki tasarımın bile, son yıllarda geçerliliğini kaybetmeye başladığını söylemek yanlış olmaz. Bence UPS bunu görerek, son derece başarılı bir değişimi gerçekleştirmiş.

Konuyla ilgili, ilginizi çekebilecek diğer yazılar:

Dinamik Logo Olur mu?

Fiat'ın Yeni Logosu

P&G ve Danone Amblemleri

Vitra ve Artema’nın logoları daha yeni değişmemiş miydi? (A. Selim Tuncer)

Tag: , , , ,

4 yorum:

fyrari dedi ki...

UPs'nın Yeni logosu yaşadığımız çağa uygun.

Bir önceki logo, Yenisinin yanında çok sönük duruyor.

Büyük markaların, bazen logo değişikliğine gitmesi bence bi yerden sonra şart.

onur yuksel dedi ki...

gerçekten başarılı bir uygulama. bunu Türkiyede iyi yapan firmalardan biri de Arçelik diye düşünüyorum.

A. Selim Tuncer dedi ki...

Gerçekten başarılı ve ibret alınacak bir gelişim çizgisi... 1961'le 2005 arasında bir çalışma daha vardı gibi hatırlıyorum, ama yanılıyor da olabilirim.

Şu yazımdan da haberdar etmek isterim:

http://selimtuncer.blogspot.com/2005/11/amblem-soyutlamadr_13.html

atilla dedi ki...

evet ups, kurumsal kimlik açısından müthiş bir örnek. kahve şirketleri dışında nerede ise hiç tercih edilmeyen bir renk olan kahverengi'yi ve üzerine altın sarısını kullanmaları onları tüm sektörlerdeki kuruluşlar arasından sadece rengi ile dahi ayrıştırıyor.

basit örnekle ticari otomobil üreticilerinin neredeyse aynı şekilde çok nadir kullandığı renk olan kahverengini, yoldan geçen ticari görünümlü bir aracın üzerinde görelim büyük ihtimal ups zannı oluşuyordur.

bunlar bir yana logo kavramına dönelim. elbetteki bir kurumun logosu dönemin tasarım anlayışına uygun olarak kendini yenilemelidir. fakat bu eğer zaruret ise yani mevcut logo kurumun kimliğini ifade etmede yetersiz kalıyorsa yapılmalıdır. dikkat edilirse ups 61'deki logosunu tam 45 sene kullanıyor! bu demek ki 45 sene hiçbir tasarım anlayışından etkilenmiyor ya da kurumu temsil ettiği düşünülüyor.
aynı şekilde tipik bir örnek ise ikinci dünya savaşı sonrası dönem-dizayn dönemi ürünü olan Braun. tipografinin enfes kullanıldığı logo 50li yıllardan bu yana halen hiçbir değişikliğe uğramadan kullanılıyor.

http://www.braun.com/img/layout/braun-logo.gif

Sevgili Onur Yüksel, Arçelik örneği hiç de uygun bir örnek değil. Çünkü arçelik son logosuna kadar çok istikrarsız ve bu konuda serdar bey'in dediği "uyumu kaybetmeden" kavramına hiç uymuyor. buyrun bakın:
http://img85.imageshack.us/img85/792/image018dw.jpg
(güven borça - bu topraklardan dünya markası çıkar mı? adı kitaptan / forum.zoque.net)

incelenip ibret alınması gereken son örnek ise artema/vitra. zannedersem selim bey'in bu konuda güzel bir tespiti var dı inceleyebilirsiniz.

ayrıca sekip bey, bildiğim kadarıyla ups'in başka logosu yok sadece geçen yıla kadar kullanılan logo bu şekilde beyaz üzerine kahverengi değil de koyu renk üzerine sarı ile kullanıldığı için bir farklılık sezmiş olabilirsiniz zannediyorum.

saygılar
atilla

Hakkımda

Fotoğrafım
İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği bölümünden 1989 yılında mezun oldum. Sırası ile PEG A.Ş., Alboy A.Ş., Superonline A.Ş, Turk Nokta Net Ltd. Şti. (Turk.Net), Doğan Online (E-kolay) ve İksir A.Ş. (İxir) ve DorukNet'te farklı pazarlama yöneticiliği pozisyonlarında görev yaptım. Şu anda, Markethink markası altında bağımsız pazarlama yönetim ve danışmanlığı servisleri konusunda çalışmaktayım. Bana ulaşmak isterseniz, oner.serdar@gmail.com adresini kullanabilirsiniz.